Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/1180
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPereira, Silvana Ferreira-
dc.date.accessioned2019-08-12T17:55:53Z-
dc.date.available2019-08-12T17:55:53Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11690/1180-
dc.description.abstractThe purpose of this dissertation is to discuss and understand the impacts of digital technologies on technical courses and to identify the difficulties or obstacles related to digital inclusion and the use of basic administrative software. It seeks to identify how the teaching and learning processes are addressed with the students of the technical administration course, based on the schools I worked on, mapping the issues related to access to technology, more specifically, to the use of computers. The need to reflect on educational processes of technological inclusion is fundamental to understand the changes, new meanings and contradictions assumed in teaching experiences that involves the use of the computer as a tool to aid the learning process of young people and adults. The research is linked to the Research Line Cultures, Languages and Technologies in Education and to the Nucleus of Studies on Technologies in Education (NETE / CNPq), University La Salle - UNILASALLE, Canoas. The theoretical reference will be based on authors with identification with the proposed theme, such as John Dewey, Pierre Lévy, Edgar Morin, Paulo Freire, Hugo Assmann, Malcolm Knowles, Henry Jenkins, Paula Sibilia, Jürgen Habermas, among others. The phenomenological-hermeneutic process and the research-training were used in relation to the methodological paths covered to reach the objectives of the research, considering the relations established between the subjects and the technologies in the process of teaching and learning. The research was constituted by a review of literature and also by field notes made in the pedagogical practices with the students at the end of the course, doing work of conclusion of course. Thus, it was explored how the technologies influence the relations and the senses of the learning processes in the technical education, seeking to broaden the knowledge of the area and to allow greater interaction and participation of the students. It is important to emphasize that in the proposed activities of the discipline students used the technologies for entertainment, but were unaware of the basic software needed for the training itself, which demonstrates the need to review the policies of access and democratization of digital technologies in technical education.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade La Sallept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEducação de jovens adultospt_BR
dc.subjectProcessos de ensino e aprendizagempt_BR
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subjectInclusão digitalpt_BR
dc.subjectYoung adult educationen
dc.subjectTeaching and learning processesen
dc.subjectDigital technologiesen
dc.subjectDigital inclusionen
dc.titleEducação profissional de jovens adultos e a apropriação das tecnologias em escolas técnicaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorConte, Elainept_BR
dc.degree.localCanoas/RSpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu)pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação tem por objetivo discutir e compreender os impactos das tecnologias digitais em cursos técnicos e identificar as dificuldades ou entraves relativos à inclusão digital e utilização de softwares básicos da área administrativa. Busca-se identificar de que forma são abordados os processos de ensino e de aprendizagem com os estudantes do curso técnico de administração, tendo como base escolas em que trabalhei, mapeando as questões relacionadas ao acesso às tecnologias, mais especificamente, ao uso de computador. A necessidade de refletir sobre os processos educativos de inclusão tecnológica é fundamental para compreender as modificações, as novas significações e as contradições assumidas nas experiências de ensino que envolve a utilização do computador como ferramenta de auxílio no processo de aprendizagem dos jovens e adultos. A pesquisa está vinculada à Linha de pesquisa Culturas, Linguagens e Tecnologias na Educação e ao Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq), da Universidade La Salle – UNILASALLE, Canoas. O referencial teórico será pautado em autores que possuem identificação com o tema proposto, como John Dewey, Pierre Lévy, Edgar Morin, Paulo Freire, Hugo Assmann, Malcolm Knowles, Henry Jenkins, Paula Sibilia, Jürgen Habermas, entre outros. Em relação aos caminhos metodológicos percorridos para atingir os objetivos da pesquisa foi utilizado o processo fenomenológicohermenêutico e a pesquisa-formação, tendo em vista as relações estabelecidas entre os sujeitos e as tecnologias no processo de ensino e de aprendizagem. A pesquisa foi constituída por uma revisão de literatura e também por notas de campo realizadas nas práticas pedagógicas com os estudantes em final de curso, realizando o Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). Com isso, exploraram-se como as tecnologias influenciam as relações e os sentidos dos processos de aprendizagem no ensino técnico, buscando ampliar os conhecimentos da área e permitir maior interação e participação dos estudantes. É importante destacar que nas atividades propostas da disciplina os estudantes usavam as tecnologias para o entretenimento, mas desconheciam os softwares básicos necessários à própria formação, o que demonstra a necessidade de revisar as políticas de acesso e democratização das tecnologias digitais no ensino técnico.pt_BR
Appears in Collections:Dissertação (Educação)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sfpereira.pdf993,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.